
De laatste tijd zien we steeds vaker campagnes die mannen aanspreken op hun rol in gedrag en taal. Denk aan 'Man, zeg er wat van' of 'Een stukje van mij'. Campagnes die niet met het vingertje wijzen, maar proberen bewustwording te creëren over wat er achter alledaags gedrag schuilgaat.
Eén van de krachtigste voorlopers in dat rijtje is de Noorse campagne #DearDaddy van CARE Norge, ontwikkeld door bureau Schjærven en geproduceerd door Tangrystan Productions.
De Noorse organisatie publiceerde in 2015 een korte film met sterke emotionele storytelling, waarin in slechts 5 minuten vanuit het perspectief van een ongeboren dochter een hele levenslijn wordt getekend: pesterijen, misbruik, relatiegeweld. #DearDaddy is een mooi voorbeeld van hoe campagnes maatschappelijke thema’s op een krachtige manier kunnen verbeelden. Met een verrassend perspectief, een duidelijke boodschap en een slimme doelgroepkeuze laat de film zien hoe kleine gedragingen en taalgebruik grote effecten kunnen hebben.


