
Het is geen splinternieuwe campagne en de kans is groot dat je hem al eens voorbij hebt zien komen. Maar met dank aan Ward Cuiper kwam deze video weer onder onze aandacht en wij denken ook dat ''Nothing Beats a Londoner'' van Nike het zeker verdient om nog een keer in de spotlights te worden gezet. Waarom? Omdat het een ijzersterk voorbeeld is van hoe je als merk relevant blijft door écht in de leefwereld van je doelgroep te stappen.
In de film zien we jonge Londense sporters die elkaar op humoristische en competitieve wijze aftroeven met hun dagelijkse uitdagingen. Of je nu door de stad fietst om te trainen, een boksschool binnenstapt of je ouders moet overtuigen om je te laten spelen – als je in Londen opgroeit, leer je vechten voor je plek. Letterlijk en figuurlijk.
Nike koppelt hun merk-DNA aan die rauwe energie van de stad. Geen gelikt sportverhaal, maar een eerlijke, herkenbare ode aan doorzettingsvermogen – precies wat jongeren willen zien (en voelen).
De campagne werd ontwikkeld door Wieden+Kennedy London en geregisseerd door Kim Gehrig (Somesuch). De productie zit technisch strak in elkaar, met snelle cuts, vloeiende overgangen en een sterk ritme. De cast bestaat voor een groot deel uit echte jongeren uit Londen, afgewisseld met wat bekende gezichten en atleten van Team Nike. Maar zij zijn ondersteunend – de jongeren zijn de helden en spelen de hoofdrol.
Nike zette volledig in op digital. De film werd gelanceerd via YouTube, Instagram en Twitter – precies daar waar Gen Z zich bevindt. De tone of voice en visuals sloten perfect aan op de belevingswereld van jongeren. Ook offline was de campagne zichtbaar in de stad zelf, met OOH-uitingen en lokale activaties.
Nothing Beats a Londoner laat zien wat er gebeurt als je écht durft te kiezen voor relevantie. Niet praten tegen je doelgroep, maar met ze. Het is een sterk voorbeeld van hoe een hyperlokaal verhaal wereldwijde impact kan hebben – mits je het goed vertelt.
Voor creatieve bureaus, merken en marketeers is dit zo’n case die je erbij pakt als het over cultuur, community en content gaat. Want zeg nou zelf: er is weinig dat een Londoner verslaat.

.jpg)
