Terug naar het overzicht

PORTFOLIO TIPS

Je bent een Designer, Art Director, Creative Director of Strateeg. Je weet heel goed hoe je je werk aan een klant moet presenteren, maar hoe til je je eigen portfolio naar het hoogste niveau? Wat zijn de do's en absolute dont's? Heb je al een goed portfolio, maar wil je dit nog net wat verder aanscherpen? Lees dan hier onze tips!

1. WEES SELECTIEF

Neem niet al het werk dat je ooit gemaakt hebt op in je portfolio, maar alleen het werk waar je het meest trots op bent en waar je nog meer van zou willen maken. Laat met een aantal cases zien waar jouw kracht en talent liggen en plaats het werk waar je het meest enthousiast over bent bovenin je portfolio. Zorg dat het een weerspiegeling is van je beste werk en de richting die je op wil gaan i.p.v. een verzameling van ál je werk. Zorg dat het werk in je portfolio recent is en je niet alleen cases hebt van 5 jaar terug. Heb je nog geen cases in je portfolio in de richting die je op wil gaan? Maak dan een fictieve case zodat een opdrachtgever ziet wat je kunt!

2. DUIDELIJKE TOELICHTING

Laat het volgende bij iedere case goed naar voren komen:
• Begin met het eindresultaat van je werk/design. Hiermee enthousiasmeer je de bezoeker direct. Daarna kun je het proces verder toelichten, eventuele schetsen laten zien en de opdrachtgever hierin meenemen.
• Wat is de klantvraag?
• Wat is jouw strategie/concept/idee/oplossing en vertel waarom je hiervoor hebt gekozen. Was je hier alleen verantwoordelijk voor of in teamverband, wat was jouw aandeel? Laat goed naar voren komen wat jouw bijdrage is geweest.
• Welke middelen heb je ingezet?
• Niet onbelangrijk, maar dit wordt nog wel eens vergeten: wat zijn de resultaten? Denk aan hoeveel views, clicks of impact je werk heeft gehad. En vermeld het uiteraard ook als er nominaties of awards zijn behaald.

3. EN VERDER..

Het lijkt logisch, maar toch zien wij het geregeld anders:
• Zorg voor een goede usability, zeker als UX'er, maar eigenlijk geldt dit voor alle portfolio's! Zorg dat je portfolio technisch goed in elkaar zit, duidelijk en gebruiksvriendelijk.
• Houd de tekst in je portfolio scanbaar, dus geen lappen tekst, maar kort en bondig.
• Ben je een UX'er, laat dan goed je UX-werk naar voren komen en hoe jij van sketch tot ontwerp door het UX proces loopt (denk aan wireframes, workflows, persona's, etc.).
• Laat met aansprekende visuals en/of tekst zien welke middelen je hebt ingezet bij je cases.
• Zorg dat links en mailadressen klikbaar zijn.
• Zorg dat je portfolio er visueel pixel perfect uit ziet, dus geen onscherpe designs en zorg voor een strakke uitlijning van alle elementen en afmetingen.
• Zorg dat je portfolio zelf goed in balans is met je werk en dat dit niet teveel afleidt.
• Laat tot slot ook iets van jezelf zien. Wie ben jij als maker? Een korte bio, behind-the-scenes of persoonlijke touch maakt je portfolio menselijk én memorabel.
• Zorg dat er op je LinkedIn een werkbare link naar je portfolio te vinden is.

3. PORTFOLIOSITES

Bij voorkeur heb je een eigen website i.p.v. een pdfje. Zo kun je je portfolio ook telkens makkelijk updaten, zonder dat je steeds een nieuw bestand moet delen. Qua sites zijn Behance, Cargo en Dribbble zijn leuk, maar je kunt daarmee je cases een stuk lastiger toelichten. Kies daarom nog liever uit één van deze designsystems:

  • Adobe Portfolio | portfolio.adobe.com | Op basis van templates | Gratis bij Creative Cloudlidmaatschap
  • Squarespace | squarespace.com | Op basis van templates en eigen ontwerp | Betaald, met gratis proefperiode
  • Figma | Figma.com | Eigen ontwerp en templates | Gratis basic versie en studenten versie
  • Cargo | cargo.site | Op basis van templates | Gratis voor studenten
  • Webflow | webflow.com | Eigen ontwerp en templates | Gratis basic versie
  • Framer | framer.com | Eigen ontwerp en templates | Gratis basic versie
  • Notion | notion.com | Eigen ‘ontwerp’ en templates | Gratis voor studenten
  • Readymag | readymag.com | Eigen ontwerp en templates | Gratis basic versie
  • Studio | studio.design | Eigen ontwerp en templates | Gratis basic versie
  • Universe | onuniverse.com | Eigen ontwerp en templates | Gratis basic versie

Een sterk portfolio is meer dan een verzameling werk, het is jouw verhaal als maker. Zorg dat het knalt en nieuwsgierig maakt. Het is jouw podium, dus own it!

Is je portfolio helemaal on point? Deel hem dan vooral met ons, wie weet ligt je volgende droom job al op je te wachten. En zorg dat je Halfvet volgt, de nieuwsbrief van Design Director Jeroen Disch, om op de hoogte te blijven van de nieuwste designtrends, branding en AI, welke je ook direct kunt toepassen in je portfolio.  

Share this post

More articles

SOLLICITATIETIPS
YES, je wordt uitgenodigd voor een gesprek bij dat ene toffe bureau waar je zo graag aan de slag gaat! Je bent enthousiast, maar misschien breekt het zweet je ook een beetje uit. Mogen wij je een paar tips meegeven zodat je je gesprek helemaal gaat rocken?
Learn more
AWARDS
Ieder jaar worden er in verschillende categorieën prestigieuze awards uitgereikt die ieder bureau maar al te graag in de prijzenkast wil hebben staan. De belangrijkste reclameprijzen hebben we hier voor je verzameld.
Learn more

© Copyright AMACOM

© 2025 AMACOM

All rights reserved.