
Neem niet al het werk dat je ooit gemaakt hebt op in je portfolio, maar alleen het werk waar je het meest trots op bent en waar je nog meer van zou willen maken. Laat met een aantal cases zien waar jouw kracht en talent liggen en plaats het werk waar je het meest enthousiast over bent bovenin je portfolio. Zorg dat het een weerspiegeling is van je beste werk en de richting die je op wil gaan i.p.v. een verzameling van ál je werk. Zorg dat het werk in je portfolio recent is en je niet alleen cases hebt van 5 jaar terug. Heb je nog geen cases in je portfolio in de richting die je op wil gaan? Maak dan een fictieve case zodat een opdrachtgever ziet wat je kunt!
Laat het volgende bij iedere case goed naar voren komen:
• Begin met het eindresultaat van je werk/design. Hiermee enthousiasmeer je de bezoeker direct. Daarna kun je het proces verder toelichten, eventuele schetsen laten zien en de opdrachtgever hierin meenemen.
• Wat is de klantvraag?
• Wat is jouw strategie/concept/idee/oplossing en vertel waarom je hiervoor hebt gekozen. Was je hier alleen verantwoordelijk voor of in teamverband, wat was jouw aandeel? Laat goed naar voren komen wat jouw bijdrage is geweest.
• Welke middelen heb je ingezet?
• Niet onbelangrijk, maar dit wordt nog wel eens vergeten: wat zijn de resultaten? Denk aan hoeveel views, clicks of impact je werk heeft gehad. En vermeld het uiteraard ook als er nominaties of awards zijn behaald.
Het lijkt logisch, maar toch zien wij het geregeld anders:
• Zorg voor een goede usability, zeker als UX'er, maar eigenlijk geldt dit voor alle portfolio's! Zorg dat je portfolio technisch goed in elkaar zit, duidelijk en gebruiksvriendelijk.
• Houd de tekst in je portfolio scanbaar, dus geen lappen tekst, maar kort en bondig.
• Ben je een UX'er, laat dan goed je UX-werk naar voren komen en hoe jij van sketch tot ontwerp door het UX proces loopt (denk aan wireframes, workflows, persona's, etc.).
• Laat met aansprekende visuals en/of tekst zien welke middelen je hebt ingezet bij je cases.
• Zorg dat links en mailadressen klikbaar zijn.
• Zorg dat je portfolio er visueel pixel perfect uit ziet, dus geen onscherpe designs en zorg voor een strakke uitlijning van alle elementen en afmetingen.
• Zorg dat je portfolio zelf goed in balans is met je werk en dat dit niet teveel afleidt.
• Laat tot slot ook iets van jezelf zien. Wie ben jij als maker? Een korte bio, behind-the-scenes of persoonlijke touch maakt je portfolio menselijk én memorabel.
• Zorg dat er op je LinkedIn een werkbare link naar je portfolio te vinden is.
Bij voorkeur heb je een eigen website i.p.v. een pdfje. Zo kun je je portfolio ook telkens makkelijk updaten, zonder dat je steeds een nieuw bestand moet delen. Qua sites zijn Behance, Cargo en Dribbble zijn leuk, maar je kunt daarmee je cases een stuk lastiger toelichten. Kies daarom nog liever uit één van deze designsystems:
Een sterk portfolio is meer dan een verzameling werk, het is jouw verhaal als maker. Zorg dat het knalt en nieuwsgierig maakt. Het is jouw podium, dus own it!
Is je portfolio helemaal on point? Deel hem dan vooral met ons, wie weet ligt je volgende droom job al op je te wachten. En zorg dat je Halfvet volgt, de nieuwsbrief van Design Director Jeroen Disch, om op de hoogte te blijven van de nieuwste designtrends, branding en AI, welke je ook direct kunt toepassen in je portfolio.

