
VIA is het brancheplatform dat in 2021 is ontstaan uit de fusie van VEA en IAB Nederland. VIA verbindt adverteerders, bureaus (creatie, media), technologiepartijen en uitgevers. Ze organiseren taskforces, delen onderzoeken, publiceren whitepapers en brengen jaarlijks een Ad Spend-rapport uit - https://vianederland.nl/
Vertegenwoordigt adverteerders en werkt samen met VIA op thema’s zoals effectiviteit en duurzaamheid. BVA is mede‑initiator van het Carbon Emission Framework voor de reclamesector - https://www.bva.nl/
De grootste data‑marketingorganisatie in Nederland, met meer dan 360 leden. DDMA werkt nauw samen met VIA, onder andere op het gebied van search automation - https://ddma.nl/
Branchevereniging van digitale bureaus. DDA ondertekende samen met VIA, BVA, IDEA, PMA, DDMA en BNO de Pitchcode 2025, waarmee eerlijke pitchpraktijken worden bevorderd - https://dutchdigitalagencies.com/
Vertegenwoordigt live-communicatie- en eventbureaus. Ook IDEA ondertekende de Pitchcode 2025 - https://www.ideaonline.nl/
Vertegenwoordigt mediabureaus. PMA is actief binnen de zelfregulering en tekende de Pitchcode 2025 - https://pma-bureaus.nl/
Behartigt de belangen van multimediale magazine‑merken (print en digitaal) - https://mma.nl/
Nederlandse organisatie voor premium video- (lineair en non-lineair) adverteren - https://screenforce.nl/
Vertegenwoordigt radiomerken (commercieel en regionaal) - https://www.rab.com/
Creatief collectief van creatieve professionals, bureaus en merken, dat inspanningen levert op het gebied van talent, educatie en creatieve awards - https://www.dutchcreativityawards.nl/
Verricht wetenschappelijk onderzoek naar merken, communicatie en consumentengedrag - https://www.swocc.nl/
Expertisecentrum dat zich richt op onderzoek, datakwaliteit, privacy, datamanagement en analytics - https://www.moa.nl/
De zelfregulerende instantie voor reclame in Nederland. VIA Nederland, bvA, DDMA, PMA, MMA, Screenforce en andere partijen maken deel uit van het Platform van Deelnemers - https://www.reclamecode.nl/
Vertegenwoordigt ontwerpers en ontwerpbureaus. BNO ondertekende ook de Pitchcode 2025, samen met andere brancheverenigingen - https://www.bno.nl/
Naast de “klassieke” brancheverenigingen zijn er ook specifieke platforms en initiatieven die zich richten op opkomende of gespecialiseerde deelgebieden binnen marketing:
Naast Nederlandse brancheverenigingen bestaan er ook internationale en Europese verenigingen die invloed hebben op de Nederlandse reclame- en marketingwereld. Deze organisaties spelen een rol in het vormgeven van standaarden, beleid en kennisdeling op wereldschaal:
