Terug naar het overzicht

BRANCHEVERENIGINGEN

Er zijn diverse brancheverenigingen die zich bezighouden met het reclame‑ en communicatiedomein. Voor de honderdduizenden mensen die werkzaam zijn in de creatieve industrie (zoals reclame, media en communicatie) zorgen deze verenigingen voor kennisdeling, verbinding en professionalisering. We zetten ze hieronder op een rijtje.

VIA Nederland

VIA is het brancheplatform dat in 2021 is ontstaan uit de fusie van VEA en IAB Nederland. VIA verbindt adverteerders, bureaus (creatie, media), technologie­partijen en uitgevers. Ze organiseren taskforces, delen onderzoeken, publiceren whitepapers en brengen jaarlijks een Ad Spend-rapport uit - https://vianederland.nl/


BVA (Bond van Adverteerders)

Vertegenwoordigt adverteerders en werkt samen met VIA op thema’s zoals effectiviteit en duurzaamheid. BVA is mede‑initiator van het Carbon Emission Framework voor de reclamesector - https://www.bva.nl/


DDMA (Data Driven Marketing Association)

De grootste data‑marketingorganisatie in Nederland, met meer dan 360 leden. DDMA werkt nauw samen met VIA, onder andere op het gebied van search automation - https://ddma.nl/


Dutch Digital Agencies (DDA)

Branchevereniging van digitale bureaus. DDA ondertekende samen met VIA, BVA, IDEA, PMA, DDMA en BNO de Pitchcode 2025, waarmee eerlijke pitchpraktijken worden bevorderd - https://dutchdigitalagencies.com/


IDEA (Independent Dutch Event Association)

Vertegenwoordigt live-communicatie- en eventbureaus. Ook IDEA ondertekende de Pitchcode 2025 - https://www.ideaonline.nl/


PMA (Platform Media-Adviesbureaus)

Vertegenwoordigt mediabureaus. PMA is actief binnen de zelfregulering en tekende de Pitchcode 2025 - https://pma-bureaus.nl/


MMA (Magazine Media Associatie)

Behartigt de belangen van multimediale magazine‑merken (print en digitaal) - https://mma.nl/


Screenforce

Nederlandse organisatie voor premium video- (lineair en non-lineair) adverteren - https://screenforce.nl/


RAB (Radio Advies Bureau)

Vertegenwoordigt radiomerken (commercieel en regionaal) - https://www.rab.com/


ADCN (Club voor Creativiteit)

Creatief collectief van creatieve professionals, bureaus en merken, dat inspanningen levert op het gebied van talent, educatie en creatieve awards - https://www.dutchcreativityawards.nl/


SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie)

Verricht wetenschappelijk onderzoek naar merken, communicatie en consumentengedrag - https://www.swocc.nl/


MOA (Marketing Insights, Onderzoek & Analytics)

Expertisecentrum dat zich richt op onderzoek, datakwaliteit, privacy, datamanagement en analytics - https://www.moa.nl/


Stichting Reclame Code (SRC)

De zelfregulerende instantie voor reclame in Nederland. VIA Nederland, bvA, DDMA, PMA, MMA, Screenforce en andere partijen maken deel uit van het Platform van Deelnemers - https://www.reclamecode.nl/


BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers)

Vertegenwoordigt ontwerpers en ontwerpbureaus. BNO ondertekende ook de Pitchcode 2025, samen met andere brancheverenigingen - https://www.bno.nl/

Niche‑organisaties en kennisplatformen

Naast de “klassieke” brancheverenigingen zijn er ook specifieke platforms en initiatieven die zich richten op opkomende of gespecialiseerde deelgebieden binnen marketing:

  • De Taskforce Influencer Marketing van de BVA werkt aan de professionalisering van influencer marketing op gebied van meetbaarheid, transparantie en samenwerking met creators.
  • Het certificeringsinitiatief “Certified by Influencerregels.com” (DDMA, BVA, SRC) stimuleert verantwoorde samenwerkingen tussen merken en influencers, door influencers op te leiden in reclamerichtlijnen en ze publiekelijk te registreren.
  • Content Club Nederland is een onafhankelijk kennis- en discussieplatform voor content marketeers waarin contentmarketing inhoudelijk wordt besproken, los van mediakanalen.
  • De Influencer & Content Marketing Awards (ICMA) belonen het beste werk op het snijvlak van content marketing en influencer marketing en benadrukken de professionaliteit van deze disciplines.

Internationale & Europese brancheorganisaties

Naast Nederlandse brancheverenigingen bestaan er ook internationale en Europese verenigingen die invloed hebben op de Nederlandse reclame- en marketingwereld. Deze organisaties spelen een rol in het vormgeven van standaarden, beleid en kennisdeling op wereldschaal:

  • IAB Global Network: verbindt nationale IAB’s wereldwijd en bevordert mondiale standaarden in digital advertising.
  • IAB Europe: Europese koepel van IAB’s, actief op het gebied van regelgeving, educatie en industrienormen.
  • EACA: vertegenwoordigt Europese communicatie‑, reclame- en mediabureaus, met een sterke rol in lobby, professionalisering en awards (zoals Effie Europe).
  • International Advertising Association (IAA): internationaal netwerk van marketing- en communicatieprofessionals; heeft ook een Benelux-chapter in Amsterdam.
  • World Federation of Advertisers (WFA): globaal platform van adverteerders, dat zich inzet voor effectieve én verantwoorde marketingcommunicatie.
  • DSF Europe: brancheorganisatie voor digitale buitenreclame (DOOH), met leden over heel Europa.
Share this post

More articles

AWARDS
Ieder jaar worden er in verschillende categorieën prestigieuze awards uitgereikt die ieder bureau maar al te graag in de prijzenkast wil hebben staan. De belangrijkste reclameprijzen hebben we hier voor je verzameld.
Learn more

© Copyright AMACOM

© 2025 AMACOM

All rights reserved.