Wat doet een Accountmanager bij een reclamebureau?
Je speelt een belangrijke rol in het beheren van klantrelaties en zorgt dat campagnes succesvol worden uitgevoerd. Je bent het primaire aanspreekpunt voor de klant én het bureau/het interne team en bent de brug tussen communicatie en coördinatie. Als Accountmanager in de reclame ben je meestal verantwoordelijk voor meerdere klanten tegelijkertijd. Qua verantwoordelijkheden kun je aan de volgende taken denken:
Relatiebeheer: je bouwt sterke relaties op met klanten en onderhoudt deze. Je begrijpt hun behoeften, doelstellingen en wensen. Je zorgt dat de klanten tevreden zijn en dat eventuele problemen gelijk worden aangepakt. Upselling hoort hier ook bij, dus het signaleren/spotten van kansen en hierop inspelen.
New business: vaak is dit deel ondergebracht in een aparte functie, meestal New Business Developer genoemd. Acquisitie/netwerken is je niet vreemd en vaak heb je een netwerk wat je meebrengt. Met new business development kan ook nieuwe diensten neerzetten of nieuwe markten aanboren bedoeld worden. Je leidt vaak pitches en stelt offertes op/onderhandelt met opdrachtgevers.
Ontwikkeling van campagnes en plannen: i.s.m. de interne teams van het bureau (van creatie tot strategen) help je bij het plannen en ontwikkelen van campagnes die aansluiten bij de doelstellingen van de klant. Je werkt nauw samen met de verschillende afdelingen om uitgebreide plannen op te stellen, denk aan het bepalen van de doelgroep, mediakanalen en het vaststellen van budgetten.
Briefen van creatie: je stelt creatieve briefings op met de verwachtingen en doelstellingen van de klant. Je beoordeelt creatieve concepten en legt ze ter goedkeuring voor aan de klant.
Rapportage: je stelt rapportages op voor klanten waarin de resultaten van campagnes worden geanalyseerd en besproken. Hierin kun je belangrijke KPI’s bijhouden en aan de hand daarvan data-driven aanbevelingen doen voor optimalisaties, en de impact benadrukken van behaalde resultaten.
Presenteren aan klanten: je geeft presentaties aan klanten over campagnestrategieën, voortgangsrapportages en resultaten.
Up- en cross-selling: je identificeert mogelijke kansen om aanvullende diensten/services/producten aan te bieden aan bestaande klanten of nieuwe klanten aan te trekken.
Vaak komt het ook voor dat je rol een combinatie is van Accountmanagement en Projectmanagement, maar dit verschilt per bureau. Projectmanagement taken zijn bijvoorbeeld het opstellen en bewaken van budgetten en planningen. Je houdt van begin tot eind toezicht op de uitvoering van campagnes en zorgt dat alle taken op tijd en binnen het budget worden uitgevoerd en voldoen aan de eisen van de klant. Een Producer rol kan ook een combinatie zijn van een account- en projectmanager functie, maar dit verschilt per soort bureau.
Vanuit een Accountmanager rol kun je doorgroeien naar een Account Director. Het verschil zit hem in de senioriteit. Je wordt verantwoordelijk voor de vaak wat grotere accounts en stuurt Accountmanagers aan waar nodig. De stap daarna is CSD (Client Service Director) en je wordt dan eindverantwoordelijk voor account. Dus voor alle klanten, de accountafdeling en voor P&L.
Natuurlijk verschillen de accountmanager rollen ook per soort bureau. Voor digitale bureaus heb je bij voorkeur ervaring met projecten als websites, apps en digitale platforms, bij een social bureau heb je veel kennis nodig van de mogelijkheden van de social kanalen.
Accountmanager vacatures bij AMACOM
Zoek jij een functie als Accountmanager en heb je ervaring bij een digital, social of reclamebureau? AMACOM heeft regelmatig vacatures voor Accountmanagers bij o.a. digital agencies, social, communicatie-, design en reclamebureaus.
Op onze vacaturebank staan alle nieuwste vacatures. Wil je automatisch onze nieuwe posities per mail ontvangen? Meld je dan hier aan voor de emailservice van AMACOM: het job alert. Je kunt daar je gegevens invullen, zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste vacatures van AMACOM!
Gerelateerd:
Ga direct naar: